Välkommen till Hotellbokning
Vanliga Frågor & Svar om bokning av Hotell (FAQ)
Hur bokar jag Hotell i Thailand online?
En bra och tydlig beskrivning med exempelbilder hittar du här:
Så här bokar du »
Har ni specialerbjudande och sista minuten priser?
– Ja, absolut! För den som kan tänka sig att boka nära i tiden till incheckning så erbjuds ofta kraftigt rabatterade priser, ibland upp till 50-70%. Hotellägarna lägger kontinueligt ut specialpriser på rum/bungalows och de blir bokningsbara direkt i vårt system
Hur kan era priser ibland bara vara hälften av vad de tar på hotellen över disk?
– Se punkten ovan. Du får aldrig ”sista minuten priser” eller andra specialpriser då du bokar i receptionen. Boka via oss med din laptop eller internet café och gå sedan in till receptionen med din voucher (bokningsbekräftelse).
Kan jag boka med er direkt på plats i Thailand?
– Ja, absolut! Faktum är att närmare 30% av alla våra bokningar sker av svenskar direkt på plats i Thailand. Ofta vill folk flytta på sig snabbt och bokar direkt via internetcafé/laptop. Även om hotelldisken bara är några meter bort görs bokningen ändå online då priserna på så sätt är betydligt lägre, även om du lyckas pruta över disk. Detta beror på bra avtal bokningsorganisationen har med hotellen som ingår i systemet samt alla de specialerbjudande som läggs ut i vårt system av hotellägarna.
Vad menas med ”Skicka bokningsförfrågan”?
– När du hittat hotellet du vill boka kan du istället för att betala direkt välja att skicka en s.k. bokningsförfrågan. Inom några timmar får du tillbaka svar från en handläggare om tillgänglighet och exakt pris. Bokningsförfrågan som du gjorde är och förblir en ”förfrågan” tills dess att du betalar enligt anvisningarna i mailet. Det är först då din bokning blir garanterad. Att skicka en bokningsförfrågan är gratis och du skickar med fördel bokningsförfrågan till flera hotell samtidigt. När du sen får svar på dem kan du själv välja vilken bokning du vill säkra och betala delbetalning för. De andra förfrågningarna blir ogiltliga efter ca 2 dagar då ingen delbetalning betalades.
Hur betalar jag min bokning?
Jag bokar ett boende där incheckning är inom 2 veckor!
– Då betalar man oftast full betalning direkt vid bokning med kreditkort/paypal
Jag bokar ett boende där incheckning är bortom 2 veckor!
– Då kan man välja både fullbetalning eller delbetalning för att säkra boendet. Du meddelas när full betalning senast skall vara gjord. Betalning görs med kreditkort/paypal på den säkra betalservern här:
https://www.r24ssl.com/pay/
Jag har skickat en eller flera bokningsförfrågan och fått svar och vill nu betala!
– I email svaret du fått om bokningen står tydligt hur du betalar. Du klickar på nedanstående länk (eller mina bokningar ovan) och skriver ditt bokningsnummer. Därefter visas status för bokningen och hur mycket och när du måste betala för att säkra bokningen
https://www.r24ssl.com/pay/
Hur betalar jag delbetalning eller full betalning?
– Klicka på ”Mina bokningar” ovan och skriv in ditt bokningsnummer, eller gå direkt till betalservern
https://www.r24ssl.com/pay/
– Hur mycket som skall betalas och när finns att läsa då du skriver ditt bokningsnummer och klickar på knappen
Måste jag betala full betalning eller kan jag delbetala bokningen?
– Ja, du kan delbetala. Du betalar oftast ca 20-40% i delbetalning för att säkra bokningen
– Full betalning brukar krävas ca 1-2 veckor innan ankomst
– Skall du checka in ganska omgående efter bokning brukar full betalning krävas
– Det kan skilja sig något mellan olika hotell vilka betalkrav som gäller. Du ser tydligt vad som gäller för varje hotell och bokning.
Jag har inte erhållit min bokningsbekräftelse. Vad skall jag göra?
– Då mailar du din handläggare som har haft om din bokning och ber att få utsänt E-voucher (bokningskvitto) igen
– Har du tappat bort mailet från din handläggare kan du kontakta personalen på kontaktsidan
– Tänk på att ange korrekt email adress och var försiktig med hotmail/yahoo adresser då de ofta filtrerar inkommande mail felaktigt och fel saker hamnar i din spam korg (kontrollera den).
Hur vet jag att boendet/rummet är ledigt som jag vill boka?
– Du ser direkt vilka rum som är bokningsbara i formuläret, kan de inte bokas är de kryssmarkerade. I vissa sällsynta fall kan det dock bli problem med din bokning vid bokningstillfället och du blir då kontaktad via mail av en personling handläggare med alternativ på rum eller hotell.
Är det säkert att boka online?
– Ja, det vågar vi lova. Det som gör bokningen solid och fungerande år efter år är att varje bokning sköts av en personlig handläggare direkt placerad i Thailand. Thailandguiden och Sawadee använder sig av samma bokningsorganisation R24. R24 tillhör Association of Thai Travel Agents (ATTA) och är en väletablerad bokningsorganisation i Thailand sedan 1997. De anses idag störst i Thailand samt mycket pålitliga. De har bokningskontor i både Bangkok, Koh Samui och Phuket och därmed bokningspersonal direkt på plats. Dessutom sker all betalning krypterat via bank och några kreditkortsuppgifter skickas aldrig till någon person, varken bokningspersonal eller hotellägare.
Vad händer om jag vill avboka min reservation?
– Om du vill avboka din reservation så kontaktar du din handläggare eller hotellet direkt. Oftast erhålls full betalning tillbaka. Om det däremot är väldigt nära inpå incheckning (ca 1 vecka eller mindre) så kan en viss mindre avgifts tas ut. Avgiftens storlek kan variera från hotell till hotell. Att avgift tas ut hör dock inte till vanligheterna
Hur skall jag gå tillväga för att göra ändringar i min bokning?
– Inga problem, då kontaktar du bara din handläggare så får du personlig och omgående hjälp enligt dina önskemål. Har du ingen handläggare går du till kontaktsidan och kontaktar bokningspersonalen
Vilka kreditkort och betalmetoder kan jag använda?
Det fungerar att betala med de flesta kreditkort såsom Visa, Mastercard m.fl. Du kan även betala genom banköverföring eller paypal.
Måste namnet på bokningen vara detsamma som namnet på kreditkortet?
– Nej, det är inte nödvändigt
Kan jag få en extrasäng i rummet jag bokat?
– Ja, det brukar aldrig vara några problem om det inte är väldigt små rum. En mindre avgift tas ut som beskrivs i mailet från din handläggare. Du skriver ditt önskemål på engelska i kommentarfältet då du skickar bokningsförfrågan
Kan ni skicka material, information, kontaktuppgifter om hotellet?
– Nej, all information som finns att få om stället visas online på vår sida. Efter utförd bokningsförfrågan kan du ställa ytterliggare frågor om hotellet till din handläggare